5 dingen die u niet mag missen bij het voorbereiden van de aangiftes

voordelen fietsplan medewerkers
Een fietsplan voor uw werknemers? Dit zijn de voordelen
1 februari 2019
kosten voor vakantiegeld
Kosten vakantiegeld – extra uitgaven voor uw bedrijf?
1 april 2019

5 dingen die u niet mag missen bij het voorbereiden van de aangiftes

voorbereiden van de aangiftes tips belastingdienst

Voorbereiden van de aangiftes – bent u helemaal op de hoogte?

De aangifte over 2018 kan vanaf vandaag gedaan worden: volgens dit bericht moet het vanaf dit jaar makkelijker worden voor ondernemers. In het stuk valt te lezen dat de Belastingdienst een nieuw portaal opgezet heeft om de aangifte makkelijker te maken voor ondernemers vanaf nu. De aangifte inkomstenbelasting moet voor 1 mei bij de fiscus liggen. Wat mag u echt niet missen bij het voorbereiden van de aangiftes omdat dit u (veel) geld kan besparen?

Het kost tijd!

Er zijn nog altijd ondernemers die het voorbereiden van de aangiftes uitstellen. Wanneer de administratie volledig op orde is, hoeft dit niet direct een probleem te zijn. De ervaring leert echter dat de aangifte voor omzetbelasting altijd meer tijd kost dan beraamd.

Een klein probleem kan een paar dagen in beslag nemen. Bent u vlak voor de deadline begonnen met het opmaken van de aangifte in 2019? Dan is de kans groot dat u in de problemen komt.

Moet ik wel aangifte doen?

Niet alle ondernemers moet aangifte inkomstenbelasting doen, aldus de Belastingdienst zelf. Met de OndernemersCheck komt u er binnen 20 vragen achter of u wel aan de slag moet met de voorbereidingen of dat er andere regels voor u gelden.

Is de administratie op orde voor u begint met voorbereiden van de aangiftes?

Voordat u kunt beginnen met de daadwerkelijke aangiftes voorbereiden is het ontzettend belangrijk dat de administratie op orde is. Het zijn immers de cijfers uit de boekhouding die ingevuld moeten worden.

Blijkt na het insturen dat de administratie niet op orde was? Dan moet u de aangiftes wijzigen en daar wordt niemand blij van.

Heb ik recht op uitstel van de aangifte in 2019?

Wanneer u niet genoeg tijd heeft voor het voorbereiden van de aangiftes kunt u uitstel aanvragen. Doet u de administratie zelf, dan kijkt de Belastingdienst naar de aangiftes in het verleden. Zijn deze op tijd ingediend, dan kan de Belastingdienst u uitstel gunnen.

Laat u de administratie en aangifte doen door Officium Administratie, dan regelen wij de aanvraag voor uitstel van de uiterste datum.

Heeft u echt alle aftrekposten gehad voor de aangifte?

Investeert u meer dan 1225 uur aan uw bedrijf per jaar én heeft u meer dan de helft van het totaal gewerkte uren aan de onderneming besteed? Dan heeft u recht op verschillende aftrekposten waar u veel geld mee kunt besparen. Hieronder vallen:

  • Zelfstandigenaftrek;
  • Meewerkaftrek (bij fiscaal partner actief binnen de onderneming);
  • Startersaftrek;
  • S&O-aftrek.

Let wel op: u kunt deze aftrekposten alleen opvoeren wanneer uw boekhouding in orde is. De uren moeten correct en aannemelijk geregistreerd zijn.

Aan de slag met uw aangiftes

Het voorbereiden van de aangiftes is veel werk wanneer de administratie net niet helemaal op orde is. Begint u vandaag nog met het voorbereiden, dan heeft u tijd genoeg om de aangifte correct en tijdig in te dienen bij de Belastingdienst. Heeft u hulp nodig of zoekt u een partner die de aangiftes voor u kan regelen, neemt u dan vooral vrijblijvend contact op of bel direct 030 820 0386.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *