Drie tips om het overzicht niet te verliezen.

zakelijke kilometers
Zakelijke kilometers: aftrekbare kosten van uw privé auto
23 april 2018
salarisadministratie uitbesteden
De voordelen van je salarisadministratie uitbesteden
6 juni 2018

Drie tips om het overzicht niet te verliezen.

overzicht niet verliezen

Drie tips om het overzicht niet te verliezen

Overzicht: orde en regelmaat

Overzicht: Administratieve zaken kunnen soms erg onoverzichtelijk zijn. Dit geldt vooral wanneer je een eigen bedrijf hebt. Je moet in dit geval rekening houden met vaste lasten, zoals huur of pacht en stroomverbruik. Ook dien je te kijken naar jouw investeringen en loon. Orde en regelmaat zijn bij administratie van groot belang. Anders kan je namelijk het risico lopen dat er belangrijke documenten kwijt raken. Daarnaast kunnen facturen onbetaald blijven. Daarom staan hieronder de drie belangrijkste tips om uw administratie overzichtelijk te houden.

Factuur overzichtelijk

Tips om het overzicht niet te verliezen: Een factuur of loonstrook template is een voorbeeld van een blanco factuur met alleen uw gegevens. Optioneel staan hier ook de gegevens op van de persoon waarvoor de factuur bedoeld is. Dit voorbeeld staat vaak in een Excel bestand. Zo wordt alles zo duidelijk mogelijk weergegeven. Wanneer je een template hebt gemaakt, kan je deze kopiëren naar een ander Excel bestand. Vervolgens kan je de diensten of producten voor klanten verrekenen op de factuur. Tot slot sla je deze op in een PDF bestand. Daarnaast kan je deze ook uitprinten als je het liever via de post verstuurt. Zorg in dit geval alleen wel dat je daar een apart postvak voor hebt. Voor loonstrook templates gelden dezelfde voorwaarden.

Houd een kas overzicht bij

Een kas overzicht is een lijst van alle inkomsten en uitgaven over een bepaalde periode. Deze tip spreekt voor zich. Toch is het essentieel voor het bijhouden van administratieve zaken. Stel dat je voor onverwachte conflicten met de belastingdienst komt te staan, dan kan je alle zakelijke inkomsten en uitgaven netjes aantonen wanneer nodig. Daarnaast is het bijhouden van de inventaris, balans en resultatenrekening een stuk gemakkelijker met een overzicht hiervan.

Hoe houd je je taken overzichtelijk?

Overzicht: Een takenoverzicht met betrekking tot geldzaken kan diverse onderwerpen behelzen, bijvoorbeeld de loonstroken en facturen die je moet versturen. Dit gaat ook over inkopen die je moet doen. Als je zelfstandige bent, moet je je eigen administratie regelen. Daarom wil je de taken zo overzichtelijk mogelijk houden. Wij raden daarom aan deze op te delen in categorieën. Bovendien kan je bij elke taak een deadline zetten wanneer dit van toepassing is. Dit zorgt ervoor dat je goed op schema blijft met uw zakelijke administratie. En krijgt u op deze manier ook geen problemen met achterstallige betalingen.