Dit is de reden waarom uw administratie op orde moet zijn

cao voor werkgever
4 redenen waarom een cao een werkgever kan helpen
1 augustus 2019
administratie overzichtelijk
6 tips om de administratie overzichtelijk te houden
1 oktober 2019

Dit is de reden waarom uw administratie op orde moet zijn

administratie op orde

Administratie op orde? Dit is waarom u aan het werk moet

De administratie op orde op elk moment van de week? Dat is iets wat bijna geen enkele ondernemer lukt. Natuurlijk kan dat niet. U wilt geld verdienen, nieuwe klanten aantrekken en u bent druk in overleg met het management over de volgende stap binnen de onderneming. Toch kunt u geen van deze elementen succesvol uitvoeren zonder een administratie die op orde is. Sterker nog, een actuele administratie vormt de basis van elke keuze die u maakt binnen uw onderneming.

Wacht, bepaalt mijn administratie mijn bedrijfsmogelijkheden?

Geenszins, maar u kunt nooit een goede inschatting maken over de marges, het budget en de groeimogelijkheden die er zijn wanneer u de concrete cijfers niet heeft. Zonder de juiste inzichten in de actuele processen is het onmogelijk om de juiste keuze te maken.

Laten we een voorbeeld nemen om duidelijk te maken waarom de administratie op orde moet zijn. We nemen Johan, een ondernemer in hart en bloed, die een goedlopend bedrijf heeft dat opgeschaald wordt. Johan verkoopt meubels die door ambachtslieden gebouwd worden in zijn eigen loods die hij huurt. Omdat Johan druk is, heeft hij zijn administratie niet op orde.

Op een goede zondagmiddag krijgt hij de vraag binnen of hij 100 speciale meubels kan maken. De klant biedt aan om 25% vooraf te betalen, 25% bij de eerste levering en de rest bij voltooiing van de order. Johan kan geen antwoord geven omdat zijn administratie niet op orde is. Voordat hij kan antwoorden, moet hij eerst weten:

  • Of 25% genoeg dekking is voor de kosten die gemaakt worden voor de oplevering van de meubels
  • Welke materialen en mensen beschikbaar zijn om de order te vullen
  • Welke marge hij moet hanteren om geld te verdienen aan de order
  • Welke rekeningen nog betaald moeten worden, omdat het budget komt te verschuiven

De administratie op orde: de hoeksteen van uw bedrijf

U maakt elke dag keuzes. Lang niet altijd heeft u daarbij inzicht nodig in alle mogelijke cijfers en gegevens, maar bij grote keuzes is dit hard nodig. Ook kunt u met een administratie die op orde is veel beter zien wanneer u in moet grijpen, waar de grote kansen liggen en hoe het eigenlijk écht gaat met uw onderneming.

Daarnaast eist de Belastingdienst dat u een deugdelijke administratie voert. Een boekhouding die bijgewerkt is tot twee maanden terug, is géén deugdelijke administratie.

Heeft u een opschalend bedrijf, bent u achter komen te liggen met de boekhouding of kunt u de administratie eigenlijk niet meer zelf voeren omdat er veel meer moet gebeuren dan u dacht? Neem dat eens contact met ons op, zodat wij u een aanbod op maat kunnen doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *