Btw aangifte, wat moet u allemaal bij elkaar hebben?

5 redenen om een administratiebureau in handen te nemen
5 redenen om een administratiebureau in handen te nemen
1 september 2018
kerstpakketten
Kerstpakketten? Wat is financieel slim?
30 november 2018

Btw aangifte, wat moet u allemaal bij elkaar hebben?

Btw aangifte

Btw aangifte, wat moet u allemaal bij elkaar hebben?

Handig om bij de hand te hebben

Er zijn enkele dingen die handig zijn om dichtbij te hebben wanneer het tijd is voor de btw aangifte. Deze dingen zijn essentieel voor het invullen van de belastingaangifte en het zijn er maar vier! Dit zijn een laptop of een computer, een rekenmachine en alle verstuurde facturen van die drie maanden. Als laatste heeft u de bonnen van uw zakelijke aankopen nodig. Maar belastingaangifte doen is toch heel simpel? Nou, voor de beginnende ondernemer kan het soms nog best heel verwarrend zijn. Daarom zal er hieronder uitgebreid worden beschreven waarom deze dingen nodig zijn. Ook wordt er verteld hoe u ze precies gebruikt.

Alle facturen die verstuurd zijn

Deze heeft u nodig om de totale btw die u in de eerste instantie zou moeten betalen te berekenen. Meestal staat het bedrag van de btw wel op uw facturen. U hoeft deze bedragen dus alleen te bedragen bij elkaar op te tellen. Staan deze bedragen niet op de factuur? Vermenigvuldig dan eerst uw totale bruto inkomsten van de laatste drie maanden met 0,21.

Alle bonnen van zakelijke aankopen

Nadat u de btw bedragen hebt berekend, is het tijd om de aftrek te berekenen. Dit betekent dat alles wat u van uw zakelijke inkomsten hebt betaald verrekend moet worden. Net als bij uw inkomsten telt u in dit geval de btw van uw uitgaven bij elkaar op. Deze bedragen staan op de bonnen van uw zakelijke aankopen.

Een rekenmachine is uw beste vriend

Om uiteindelijk het totale bedrag dat u aan btw moet betalen te weten te komen, verrekent u dit met elkaar. Dus u trekt de btw uitgaven van de btw inkomsten af. Het uit het hoofd berekenen van deze bedragen is op zich te doen. Het kost echter wel tijd die je beter ergens anders aan kunt besteden. Daarom is het altijd handig om een rekenmachine bij de hand te hebben wanneer je de belastingaangifte doet.

Btw aangifte invullen

De btw aangifte vul je online in. Daarom is het noodzakelijk dat je een laptop of computer hebt. Als eerste log je als ondernemer in op de website van de belastingdienst. Daarna vul je de verdiende btw van de laatste drie maanden in. Vervolgens vul je het aftrekbare bedrag in. Als laatste vul je het complete bedrag dat je moet betalen in hele euro’s in en betaal je dit.