Financiële rapportages: een to-do-list

loon aan medewerkers
Ik betaal loon aan werknemers; en nu?
1 februari 2020

Financiële rapportages: een to-do-list

financiele rapportages

Financiële rapportages binnen uw onderneming

Financiële rapportages vormen een belangrijke hoeksteen binnen elke onderneming. De rapportages worden gebruikt binnen besluitvorming, maar zijn tegelijkertijd een moment van evaluatie. Helaas gaat het regelmatig verkeerd wanneer het gaat om de rapporten. Er worden veel te veel cijfers gebruikt waardoor het overzicht verloren gaat. Of er zijn te weinig cijfers die gebruikt worden, waardoor geen compleet beeld ontstaat. En wat te denken van de financiële rapportages die u niet voor het management klaarmaakt, maar voor de overheid? Daarin wilt u helemaal geen fouten maken.

Een to-do-list voor financiële rapportages aan overheid en andere instanties

Uw onderneming is verplicht om de juiste financiële rapportages aan te leveren aan bijvoorbeeld de KVK, de Belastingdienst en het CBS. Hieronder vallen bijvoorbeeld de omzetbelasting, vennootschapsbelasting en uiteraard de inkomstenbelasting. Deze financiële rapporten moeten op tijd bij de ontvanger liggen, omdat u anders een boete tegemoet kunt zien.

Zorg ervoor dat u bij bent met de administratie. Op die manier heeft u geen stress wanneer de aanleverdatum in zicht komt. Niemand is erbij gebaat wanneer uw afdeling administratie en u opnieuw overuren moeten maken vlak voor het verstrijken van de opleverdatum van de financiële rapporten. Heeft u een achterstand of weinig tijd om dit zelf op te pakken? Schakel dan een administratiebureau in.

Rapportages richting management, partners en geldverstrekkers

Onder financiële rapportages valt veel meer dan de verplichte aangiftes die gedaan moeten worden. Rapporten worden ook gebruikt om het management inzicht te geven in de stand van zaken. Ook worden rapporten opgesteld om partners te tonen hoe het gesteld is met de onderneming. En uiteraard worden financiers over de streep getrokken door de juiste rapportages op te stellen.

Aangezien er veel minder richtlijnen zijn voor deze rapporten, zien we dat het hier het vaakst verkeerd gaat. Wat is nou echt belangrijk wanneer u de rapporten opstelt:

  • De cijfers moeten actueel zijn
  • Er moet een ontwikkeling te zien zijn (zoals groei in de breedte of diepte)
  • De cijfers moeten relevant zijn voor de ontvanger
  • Alle cijfers moeten samenkomen in een eenduidig, helder en relevant verhaal, dat bij voorkeur ook volledig uitgeschreven wordt voor de ontvanger

Met de zee aan cijfers die u heeft liggen, kan het opstellen van relevante financiële rapportages lastiger zijn dan u aanvankelijk dacht. Moeten er goede rapporten opgesteld worden en is het belangrijk dat de ontvanger deze goed ontvangt? Bel ons dan vandaag nog op 030 820 0386 of mail naar info@officiumadministratie.nl zodat we u persoonlijk op maat kunnen helpen. Uiteraard altijd tegen scherpe tarieven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *