Chaos met de administratie? Dit moet u doen!

boekhouder inhuren
Waarom moet u een boekhouder inhuren?
2 juni 2020
bewust met geld omgaan
Tegenwoordig gaan mensen bewuster om met geld
3 augustus 2020

Chaos met de administratie? Dit moet u doen!

chaos met de administratie

Maak een eind aan de chaos met de administratie

Het zijn vreemde tijden en dat betekent dat systematisch werken bij de meeste bedrijven het raam uit is. Veel mensen werken vanuit huis, hebben aangepaste kantoren of werktijden en daarmee is een systeem lastig op te zetten. Het gevolg is dat u met chaos met de administratie kunt komen te zitten en dat is gevaarlijk. Niet alleen vanwege de belastingen, maar ook vanwege het overzicht met crediteuren en debiteuren, en alle mogelijke bedrijfstechnische plannen voor de korte en lange termijn.

De oplossing? Een eind maken aan de chaos met de administratie. En het liefst zo snel mogelijk ook. Wij helpen u alvast op weg met een aantal makkelijke stappen.

1. Verzamel en inventariseer

Begin niet zomaar blind met het boekhouden van de papieren die links en rechts liggen. Dat zorgt namelijk alleen maar voor meer chaos met de administratie. Verzamel eerst alle papieren, mails en bonnetjes die nog verwerkt moeten worden. Inventariseer wat er moet gebeuren en hoeveel werk het is. Kunt u dit zelf, moet een medewerker inspringen of is het zo veel geworden dat er een professioneel boekhoudkantoor ingeschakeld moet worden?

2. Begin systematisch met het inboeken van de open posten

Heeft u het overzicht en weet u wat er gedaan moet worden? Dan begint u met het inboeken van de open posten. Let er wel op dat bonnetjes uit het vorige kwartaal gevolgen hebben voor de belastingen. Uw btw-aangifte klopt niet langer wanneer u aanpassingen doet in een afgesloten kwartaal. U moet dan een nieuwe aangifte insturen.

Zorg ervoor dat u direct systematisch werkt. Nummer de papieren en bonnetjes en stop deze direct in mappen, zodat u exact weet wat gedaan is en wat nog gedaan moet worden.

3. Leer van de situatie met de chaos met de administratie

Heeft u de achterstand weggewerkt en is er geen chaos met de administratie meer? Maak dan de balans op en kijk of er aanpassingen in vorige periodes gedaan zijn die gevolgen hebben voor de budgettering of aangiftes die al ingediend zijn. Hoe eerder u dit verwerkt, hoe makkelijker het is om weer een goed overzicht te hebben.

Trekt u vooral lessen uit de chaos. Hoe is de chaos ontstaan? Wie is verantwoordelijk voor de boekhouding en waarom is het zo gelopen? Op die manier kunt u nieuwe problemen voorkomen. In sommige gevallen is het inschakelen van een boekhouder een verstandige optie wanneer u vaker problemen heeft met chaos in de administratie. Zoekt u een betrouwbare en betrokken boekhouder voor uw onderneming? Neemt u dan eens contact met ons op zodat we de mogelijkheden door kunnen nemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *