6 tips om de administratie overzichtelijk te houden

administratie op orde
Dit is de reden waarom uw administratie op orde moet zijn
1 september 2019
digitaal boekhouding doen
Digitaal de boekhouding doen, hoe werkt dat?
1 november 2019

6 tips om de administratie overzichtelijk te houden

administratie overzichtelijk

De administratie overzichtelijk houden – dat doet u zo

Als ondernemer wilt u bezig met ondernemen. Uw administratie is daarbij vaak secundair bij tijd en wijle. Maar heel praktisch is dat nou niet. De administratie op orde houden is belangrijk, omdat u dan altijd weet wat er speelt. En u kunt de juiste gegevens doorgeven wanneer u weer eens een blauwe envelop op de deurmat ziet liggen. Maar hoe doet u dat nou eigenlijk, die administratie overzichtelijk houden?

1. Schuif niet opzij zonder een systeem te hebben

Op het moment dat u een offerte verstuurt of een rekening ontvangt, bent u niet altijd in de gelegenheid om dit direct netjes te verwerken. Schuif het niet zomaar opzij, maar maak een systeem. Bijvoorbeeld met mappen of bakken, waarbij u offertes op één stapel gooit, bonnetjes op een andere stapel en binnengekomen rekeningen weer op een andere stapel. Zo is het verwerken straks namelijk een stuk makkelijker.

2. Zorg voor een goed boekhoudprogramma

Een administratie overzichtelijk houden in Excel, dat is een uitdaging waar zelfs de experts zich niet aan willen wagen. Uiteraard niet, want een goed boekhoudprogramma is een relatief kleine investering met bijzonder veel rendement. Kies daarom een degelijk boekhoudprogramma zodat de administratie overzichtelijk houden aanzienlijk makkelijker wordt.

3. Standaardiseer en maak de administratie overzichtelijk

Allerlei verschillende opzetten in facturatie en offertes, dat ziet er niet alleen kneuterig uit, het zorgt er ook voor dat het overzicht snel weg is wanneer u niet in één oogopslag kunt zien wat iets is. Zorg er daarom voor dat u standaardiseert. Bepaalde documenten kunnen gewoon een standaardopzet krijgen. Dat maakt het overzichtelijker voor u, uw personeel en uw partners.

4. Controleer wekelijks de administratie

Bent u de ondernemer die aan het einde van het jaar ziet dat er posten in de boekhouding gebruikt zijn die helemaal niet bij uw onderneming passen? Pijnlijk, want dit betekent ontzettend veel graafwerk. Zeker wanneer de administratie niet overzichtelijk gehouden is. Controleer daarom wekelijks uw uitdraaien en overzichten, om te zien of er vreemde dingen ingeboekt zijn.

5. Durf uit te besteden

De volledige administratie is gewoon ontzettend veel werk. Komt u constant tijd te kort, dan is de administratie overzichtelijk houden een missie die nooit kan slagen. Wees niet te bang om bepaalde delen uit handen te geven, zoals de salarisadministratie, andere onderdelen of de volledige boekhouding. Zo weet u zeker dat de administratie altijd op orde is.

6. Grijp op tijd in

Zijn die stapels wel heel erg hoog geworden of merkt u dat er te veel enveloppen dicht op het bureau blijven liggen? Overwerk is niet altijd even aantrekkelijk, maar een paar uurtjes langer werken kan er wel voor zorgen dat de administratie overzichtelijk blijft – en dat biedt aanzienlijk meer rust dan u wellicht denkt.