De 6 grootste administratieve fouten die gemaakt worden door bedrijven

bewust met geld omgaan
Tegenwoordig gaan mensen bewuster om met geld
3 augustus 2020
loonstrookjes bewaren
Hoelang moet u loonstroken bewaren?
1 oktober 2020

De 6 grootste administratieve fouten die gemaakt worden door bedrijven

grootste administratieve fouten

Administratieve fouten die u niet wilt maken!

In elk bedrijf bestaat het risico op administratieve fouten. Vaak gebeurt het niet eens moedwillig, maar gaat er ‘gewoon’ iets consequent verkeerd. Het is goed om de tijd te nemen en eens te kijken naar uw administratie. Gaat alles keurig volgens de regels, of betrapt u de boekhouding op deze 6 grootste administratieve fouten die gemaakt worden door bedrijven?

Privé en zakelijk niet gescheiden houden

Met steeds meer zzp’ers en mensen die vanuit huis werken, lopen de uitgaven die privé en zakelijk zijn al snel door elkaar. Dat is vervelend. Enerzijds omdat het boetes op kan leveren wanneer privé-uitgaven consequent als zakelijk aangemerkt worden. Anderzijds omdat u aftrekposten mist wanneer u zakelijke uitgaven per ongeluk bij uw privébetalingen stopt en deze niet opvoert in de administratie. Iets om zeker rekening mee te houden dus.

Achterlopen met de administratie

Een van de 6 grootste administratieve fouten die bedrijven maken, is (ver) achterlopen met de administratie. Uiteraard weten we dat u meer te doen heeft en dat er prioriteiten gesteld moeten worden. De administratie is om verschillende redenen één van de prioriteiten die echt voorop moet staan. De Belastingdienst kan u een boete opleggen wanneer u te ver achterloopt en daarnaast is tijdig aangifte doen een stressvol moment wanneer u de administratie van een jaar tijd bij moet werken.

Geen geld vrijhouden voor de belastingen

Als we het toch over de aangiftes hebben; hoeveel geld heeft u opzijgezet voor de belastingen die betaald moeten worden? Grote kans dat u een van de ondernemers bent die niet genoeg geld gereserveerd heeft voor de komende belastingposten.

Missen van fiscale voordelen

Naast de zakelijke uitgaven die bij de privéstapel belanden zijn er tal van andere aftrekposten, zeker in de eerste periode waarin u een bedrijf begint. In feite is dit geld dat u figuurlijk op kunt rapen door de administratie goed te doen en op de hoogte te zijn van de mogelijkheden. Doet u dit niet? Dan staat u ook in het rijtje met bedrijven die administratieve fouten maken helaas.

Te laat aangiftes doen

Loopt u achter met de administratie of is er een andere reden waarom u aangiftes mist? Zonde van het geld, want naast de rente riskeert u ook constant boetes. Iets om vandaag alvast werk van te maken?

Geen overzicht hebben

Voor ons is een falend debiteuren- en crediteurenbeleid zonder twijfel een van de grootste administratie fouten die bedrijven maken. Zonder een actueel overzicht van de stand van zaken kunt u namelijk nooit de juiste beslissingen nemen én heeft u geen idee hoe gezond uw bedrijf nou echt is.

Wilt u weten hoe u deze fouten kunt vermijden of uit de boekhouding kunt halen? Bel ons dan op 030 820 0386 zodat we direct met u mee kunnen kijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *